Thursday, 3 October 2013

Salahkah Wanita?



Assalammualaikum..selamat tengahari

Maaf2..semlam aku tak sempat nak bw blog kengkawan..sebabnya aku telah menjadi pengasuh sementara..huhu.semalam jiran aku ada hal jadi terpaksa tinggal anak anak.yang kecik baru nak dekat 2 tahun.jadi aku yang mandikan baby tu,bagi makan ubat.terus aku felling2 jadi seorang ibu yang penyayang..hehe..lepastu aku bawak baby tu dgn kakak abangnya pg main2 kat taman.letih aku mengawalnya...huhu..sebab tu balik terus aku pengsan pengsan..





Harini cuma aku nak berkongsi cerita sikit..salahkah wanita bila kita nampak macam dia abaikan anak anak?kita nampak je..sebab kita tak tau cerita sebaliknya..macam yang jadi depan mata aku ni.yang suami ada isteri 2.sekarang tengah ada kat rumah isteri pertama.tak balik balik.yang isteri kedua tetap kena kerja sebab suami tak bagi duit.jadi anak anak  yang masih kecil kecil kena tinggal macam tu je.kalau kita yang tak tau cerita mesti mengata mak dia tu teruk la,tak ambil berat la..tapi sebenarnya terpaksa kerja.kalau tak macam mana nak bayar sewa rumah.duit makan..mesti masa mak bebudak tu nak keluar kerja pun berat hati kan..bila aku tengok bebudak tu mai makan kat rumah aku,aku  kesian terus rasa macam ada air dalam mata..wuuu..



Satu cerita lagi pasal kawan aku yang terpaksa kerja jadi pelayan untuk bela anak anak dia.kalau kita tak tau cerita dia mesti kita cakap..apalah perempuan ni gedik,nak enjoy je kejenya..kan..tapi cerita betulnya dia kena kerja macam tu sebab nak tanggung  anak anak yang masih lagi kecil2..suami dia goyang2 kaki ya.kerja pun,memang untuk diri dia je.takdaknya bagi kat duit kat kawan aku ni.sekarang ni in sha Allah kawan aku dah mula nak kerja jadi penyambut tetamu kat hotel di kl.dia tak mau kerja kerja macam tu dah..bagus bagus kawanku.

Aku tak salahkan wanita wanita yang aku kenal.sebab aku tau cerita disebaliknya.jadi kita jangan sesuka buat kesimpulan dengan apa yang kita nampak diluaran.tak baik mengata ngata tahu.lebih elok kalau kita ambil tahu apa cerita sebenarnya..dan muhasabah diri sendiri

P/s:Aku tak berapa pandai menyusun ayat ye..maaf kalau ayat tungging terbalik..piz


24 comments:

Asha Lya said...

Salam perkenalan..
Haah betul la 2,kita tak bolehkan salahkan wanita tersebut kalau tidak tahu jalan ceritan kehidupannya..

Farah Waheda Wahid said...

memang ada betulnya apa yang diceritakan...kalau tak tau cerita sebenar jangan sibuk nak buat kesimpulan, tuduhan, andaian dan ikut sesedap rasa... kadang2 orang ni buat penilaian untuk sedapkan hati sendiri dan nak buktikan yang diri betul.tapi cerita sebenarnya diaorang tak tau...kesiannnnn dengan orang2 yang macam ni...

Zai Zaiman said...

benarlah begitu yana... (suke suki je pangey yana ea)

mcm nilah kehidupan kite hari ini, kat mane silapnye susah bg kite utk buat andaian sendiri, harap2 kite d jauhkan dr perkara yg semcm tu...

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

ada entry berkaitan sikit dgn kamu :)

http://lotsoflovebyshakira.blogspot.com/2013/10/teaser-pre-wedding_2.html

TelingaBulat said...

kne tahu hujung pangkal cite bru kite blh judge sbb kite xtau bnde yg sebetulnye kan ;)

adrianna syaz said...

@Asha Lya

Salm kenal kembali..:)

adrianna syaz said...

@Farah wahed wahi

Setuju sesgt :)

adrianna syaz said...

@Zai zaiman

Aip..mana tau nama panggilan sya ni?hehe..betul2..mudah mudahan

adrianna syaz said...

@Telinga bulat

Betul.. :).jgn wat andaian klu kita tak tau cerita disebaliknya..

Hafiza AizZawa said...

kalau dia ada suami, tp tak menjalankan tanggungjwbnye.. jwbla di akhirat nnt..

Deqla Manjew said...

x boleh terus salahkan diri mereka..seharusnya kaji terlebih dulu.. kesian kan pd isteri2 yg terima nasib mcm ni.. suami jenis apa la tu tanggungjawab diabaikan..ibarat habis madu sepah dibuang..

Amanina Mads said...

salam kenal..
kadang2 org cakap saja tanpa usul periksa. apa salahnya awk bleh tlg kan beban bila jd pengasuh kan :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

tak semua orang memahami.. selalu orang tengok dari satu sudut je tanpa memikirkan di sudut yang lain.. berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang menggalasnya.. baguslah kawan adik ada inisiatif untuk bertukar kerja..

~MommyAqilMedina~ said...

tulaa..saya pon tak selalunya 100% salah kan ibu2 yang bekerja..sebab pasti ada sebabnya..macam kes cuai tertinggal anak dalam kereta tu..memang beban mostly kat emak..yang goyang kaki pastilah si bapak..huhuhu

nadia rashid said...

betul betul..jangan cepat menuduh..jika mampu bantu seadanya bagi meringankan beban yang ditanggung...:D

aTieYusof Family said...

Kena siasat betul2 sebelum menuduh kan..takut jdi fitnah...kita hanya boleh bantu seadanya...

Yumida Huda said...

betul tu..kita suka membuat andaian kan
padahal kita belum betul2 kenal dan mengetahui
harus muhasabah diri

dak-eiza said...

walau apa pon, kite kena sangka yang baik-baik dulu kann
:)

Mime MF said...

kita terlalu cepat bt kesimpulan bila satu² benda jadi depan kita...padahal kita taktau apa kesengsaraan yg depa alami..kesian kan? suami sepatutnya jd ketua keluarga, bertanggungjawab..tapi lepas tgn mcm tu je...nasib....

Norniwanie Nasarudin said...

Totally agree dear...senang cerita jangan mudah nak judge orang kalau kita tak tahu perkara sebenar..tak semena-mena dah jadi fitnah nanti kan..:)

Puan Kutu said...

setuju,apa yg terzahir tak semstinya sama dengan yang kita tak nmpk..so jgn cpt buat kesimpulan..

wantie said...

betul tu.. akak pernah ckp kat seorang teman, ingat senang ke kerja jadi prostitute, bayangkan customer dorang tu kaki mabuk, badan berdaki bau busuk. still kena layan.

tapi jgnlah ingat akak sokong porstitude pulak. cuma sesekali nak kena tutup jugak mulut si penyusun ayat. Apa kata kalau berdoa tuk dorang di beri hidayah kan ke lebih elok.


akak sokong kalau tak tau cerita jgn asyik nak menyusun ayat je.

Norhasniza Khalid said...

errmm... tak tahu nak cakap kisah rumahtangga orang, berat mata kita memandang, berat lagi bahu yang memikul, belum tentu juga kita bahagia, kita doakan jer lah beliau bahagia... insyaAllah..

Cik Puan Fadli said...

tengs dear sbb sudi singgah The Queen Of Fadli & follow me...follow u back...& u have a nice blog...akak suka, tau..hik!hik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...