Friday 4 October 2013

Resipi Salad Sedap Kegemaran



Assalammualaikum..selamat pagi

Lihat tajuk..haha..memang aku akui aku memang lemah nak letak tajuk tajuk kat entry entry aku.maafkan lah aku.ni aku letak tajuk best sikit..teruja tak..huhu..aku memang suka makan salad tak kira waktu.konon nak bagi kulit lawa.awet muda..dan mengurangkan lemak dibadan..tapi nasik tetap aku tak tinggal jugak pun bila dah makan salad..tak kenyang la makan salad.hoho..tapi tetap sedap kan kan..jadi aku buat salad sayur sayuran je tadi.


b n w sayur


Selepas


Sebelum

hehe..aku memang sangat suka brokoli,tomato,carrot dan jugak bunga kobis.kalau ke pasaraya memang aku cari sayur sayur ni dulu..tomato sayur jugak kan..emmm.musykil aku..huhu

Bahan bahan

Brokoli
Carrot
Tomato
Bunga kobis
Bawang merah besar
(guna sebanyak mana yang disukai)

Sos thousand island
Lada sulah
Minyak zaitun
(Pun guna ikut sesedap rasa ya)

Cara caranya

potong,basuh dan rebus semua sayur sayur tu dan masukkan sikit garam ya.jangan sampai lembik pulak.kemudian letak minyak zaitun,sos thousand island dan jugak lada sulah.gaul gaulkan dan sedia untuk dimakan..senang kan..hee..


Ni lepas aku rebus sampai empuk sikit sikit untuk memudahkan penguyahan..hehe..dan penghadaman..turut diletak sedikit bawang merah yang dipotong agak kasar untuk rasa sefikit pedas pedas dilidah ya..(ayat macam chef kan?haha)


Antara yang turut digunakan untuk menambah rasa..aku sangat suka jugak dengan minyak zaitun.rasa dia buat aku ketagih la..hee..



Sila makan sayur sayuran dengan kuantiti yang banyak ya.baru cergas..

P/s:aku nak belajar cara cara buat sos thousand island..nanti boleh makan sendiri buat punya je pulak..





25 comments:

mama maman aka yana said...

Antara rajin ngan malas jew benda nih kannn.. bagus jugak banyakkan sayur dlm pemakanan..:)

Kakzakie Purvit said...

Kakak pun suka salad macam ini. Kalau anak kakak bukan masuk thousand island aje tapi juga campur mayonis sama.. ada dressing salad yg masam-masam-manis cair pun kakak suka..

ini kisahnya said...

biasa saya tumis je brokoli ngan bawang putih..

Dak-eiza said...

healthy food..simple dan sedap
tp masalah anak2 akk x suke btol mkn sayo..apalagi salad
adoii pening..

Mohamad Fathi said...

Wa suka makan sayur.. ^_^

Fazleyatul Aini said...

wah feveret saya ni. suka makan sayur. especially salad2. makan dengan roti nyam2

Jueliza Jamani said...

wow.. ini bleh buat resepi diet ni.. salam kenal.. i follow ur blog.. ;)

Unknown said...

arhhh salad akak tak suka..hohohoo tapi tu la yang terbaik kot..entah la, susah benar nak telan..
brokoli tu akak suka la..goreng ngan udang..walawei sedappp..

aizamia3 said...

brokoli tu ai suka goreng tepung.. biasa bawak bekal g office.. ;)

Unknown said...

Sedap kan mkn salad yg fresh esp kalau sayur2 tu from kebun sdri...:) Saya pon suka buat salad ni.kunun nak diet...pastuh terbabor mkn nasik bertambah2 hahaha.....fav dressing saya = Ranch Dressing...tp tak gaul dgn sayur...just cicah dgn dressing on the side...selalu buat sdri ranch dressing ni sbb kalau nak beli yg ready made agak mahal la jgk rega dia kat Msia ni sbb selalu depa import from obesi....tak jumpa plak made in Msia...ke saya yg tatau ada? hehehe

lizz said...

ermmm sedap ni nanti boleh la try ...saya biasa gaul sekali ngan mayonaise..lepastu letak olive oil...

lizz said...

ermmm sedap ni nanti boleh la try ...saya biasa gaul sekali ngan mayonaise..lepastu letak olive oil...

el said...

sedap sedap
k.el pun perut nasi gak
tp kdg2 perut ni nk mkn mkanan sihat gak..barulah balance..hehe

Fiza Aizzawa said...

sedapnye salad.. mmg bagus tuk kesihatan...

♥ Vna ♥ said...

perrghhh! sedap!

kite sama..wina pun peminat sayur!!

Unknown said...

wahhhh yg pastinya berkhasiat ni.. ;)

wantie said...

ha.. thanks thanks.. memang dok tengah cari resipi tuk buat salad pun.

AtieYusof said...

wah !sedap salad ni..akak ni jarang makan sayur jd kena buat salad utk ganti.. nti nak cuba resepi sis ni..:)

Mia Liana said...

dah lama tak makan salad macam ni...

Unknown said...

haishh..terliur pulak.. anak2 saya mmg suka..

Puan Kutu said...

sy dulu suka makan sayur.pastu kan tetiba lepas pegnantkan afia trus tak berapa layan sayur..berjangkit smp skang la..smp dh beranak ni tak hilang pulak pnyakit tak berapa suka sayur.hehe

bagus suka makan sayur,kulit cantik sihat plak tu kan

Fiza Rahman said...

Sedap lah pulok.

ayut said...

sedapnya mkn salad.....kdg2x dh bosan mkn nasi...mkn salad jugakla yg best ^^

dayangredzuan said...

same goes to me suka makan salad. tapi tak rebus pun.. lagi sedap bila rangup2. hihi

norsadira said...

Sedap yer..nk try la..tq utk resepi ni..jmput singgah di blog saya ye dirawanhartawan.blogsport.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...