Friday, 18 October 2013

Resipi Kek Lemon Yang Gebu Dan Enak



Assalammualaikum..selamat petang..

Hehe..tajuk kemain lagi ya..tadi gambar kek yang belum dipotong..sekarang yang dah dipotong pulak..berserta dengan resipi nya sekali.ada macam macam versi resipi kek lemon ni..tapi aku ikut resipi yang ni..sebab hasilnya gebu dan enak sekali..hehe..



Sekeping kek yang enak..hehe..promosi ni..

Bahan bahan

Tepung gandum - 1 cawan
Butter - 1 cawan
Soda bikarbonat - 1 sudu kecil
Tepung penaik - 1 sudu kecil
Gula kastor - 1 cawan
Pewarna kuning - ikut suka nak kaler pekat ke tak
Esen vanilla - 1 sudu kecil
Telur - 3 biji

Cara cara

Tepung dengan soda dan tepung penaik diayak dulu.ketepikan.butter dengan gula mixer sampai kembang,bila dah kembang masukkan telur dan esen vanilla.mixer sekejap.kemudian bolehla masukkan tepung yang dah diayak tadi.baru masukkan pewarna kuning tadi

Bila dah sebati( putar sekejap je)bolehla dimasukkan dalam oven..letak suhu 180 darjah celcius..bakar dalm kira kira satu jam..ikut oven masing masing ya..



Dan bolehlah dihiasi ikut sesuka hati..aku letak filling kat tengah tu sikit sangat..huhu.jadi tak berapa nampak 2 bahagian kek tu.sebab lemon filling tu pun warna kuning..kalau suka letak fresh krim kat tengah tu pun ok.bertambah sedap


Nampak tak lemon filling yang tersangat nipis tu..huhu..aku suka kek lemon ni..nanti2 boleh buat lagi.lagipun resipi dan bahan kek dia amat mudah dan senang didapati..sesapa yang suka kek masam masam manis,haruslah mencuba kek ni..gerenti puas hati..hehe..



32 comments:

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

sedapnya.. terima kasih berkongsi resipi.. akak kena cuba buat juga la..

Khai♥Rin : anies said...

x nk buat tp tlg buat kn boleh? ;-)

Yumida Huda said...

wah sedapnye
menggoda sungguh

nohas said...

cantik keknya and yummy in the tummy..like your food photography..keep up a good work..

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedapnya..

eh yunk.. ada emel tak?? cer emel yui.. kalau leh plg lewat sok bgth na..

fashanusha@gmail.com

Cik Mun said...

geram tgk kek ni..cantik :))

Fazleyatul Aini said...

rajin nya adik manisss hehe. saya hari tu raya haji dah siap beli oren nak buat kek oren kononnya. sekali malas buat makan je la oren tu huhu

suka suka said...

Masyaallah gebunya kek... sedap ni..entah bila la akak ni nak mengekek..

sha (chirp chirp) said...

kalau ada masa nnt nak try. kihkih

Nadya Dyana said...

sedapnya :DD

whitecappuccino said...

cantiknya....tentu sedap ni.tq singgah n follow

nadia rashid said...

comey betul deco-deco kek...:D

Waazin Aiman said...

ti sedap kek lemin ni.. :-) dah follow blog..

Rai Ourkizuna said...

Nampak gebu betul la kek ni.. Nanti tanya org kat rumah ni.. Kot ada yg betminat.. Haha

Lieya Von Jay said...

weeee. serius bes! nak !

aTieYusof Family said...

Uiks..sedapnya...jarang dpt makan kek mcm ni..hehe...

Puan Kutu said...

terbaiklah..deco pun pandai.macam kek beli kt kedai je..mesti sedap

Bbwana adienia said...

hai..

thanx ya sebab follow blog sweet red cherry..saya juga follow blog awak..dapat la betukar-tukar resepi dan komen..

Tia Fatihah said...

haishhhh.. ni baru tengokkkk. aduhaiiii...

Ida Syuhada said...

perghhhh sedapnyaaa.... boleh try ni

memmetlenggeng said...

Hmmmm...sedapnya nampak...yummm

Amanina Mads said...

sedapnya! hehe.. nampak kemas krim yg disapu tu. nk try la :)

eira eixora said...

uwarghh pasti sedap. bagi saya yang tak pandai buat kek ni sangat kagum ngan org yang ada kebolehan buat kek cantik macam ni

eira eixora said...
This comment has been removed by the author.
the malay male said...

bab2 lemon ni mmg favourite

Puteri Purnama said...

wow pandainya buat kek.
bagi kat akak sepotong hihihi..ala sedap ni.

hainom OKje said...

Nampak sedap Adriana ....cantik pulak tu! Tp anak anak kurang makan..

Miss Brenito said...

wah rajinnyer dia buat cakes.. hrmmm yummy.. kita ni agak payah nk baked2 ni.. nak uli tepung pon berebut dgn sikenit

TelingaBulat said...

rajinnye buat kek..jom kite duduk berjiran hehehe

adianiez AIDA said...

wah wah wah...
sgt sedap nampak gambar itu!!!
aida kurang selalu baking. so kurang mahir...

Lynna Ghani said...

Yummy! Cantik and the very the gebu gebasss...hehehe ;)

dilaella Ella said...

cantiknya kek, gebu pula tu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...