Sunday, 7 July 2013

Pokok cabai



Assalammualaikum..selamat pagi..

Selalu aku semai benih cili..tapi kat sini kami panggil cabai..tak pernahnya nak tumbuh..huhu..jadi haritu sesaja aku ambil 2 biji cabai.aku belah,ambil bijinya pastu jemur..dah kering tu aku terus je semai kat pasu depan rumah ni..aku tinggal camtu je la sebab aku balik ipoh sebulan.balik balik tengok pokok cabai aku dah tumbuh..banyak pulak tu..


Tapi disebabkan aku tak buat penjarangan,pokok pokok cabai aku ni jadi kecik kecik,pendek je.huhu.jadi semalam aku dah jarang jarangkan pokok cabai tu semua..sayang tahu..terharu sebab naik jugak pokok cabai yang aku semai..hehe


Aku intai intai semalam,ada 2 pokok cabai aku dah berbunga.tapi pokok tu pendek je.ada la daam 15 cm je..berbunga sebab tertekan kut..huhu.tapi takpe,aku dah jarangkan semalam dan nak letak baja nanti.jaga elok elok..nanti nanti boleh makan cabai tanam sendiri.hehehe..




21 comments:

jaakechik said...

untung la dapat tanam cabai kat rumah sendiri... jaa pulak duk menyewa, xde tempat nak tanam cabai..huhu..

p/s : done follow ur blog!!

www.jaakechik.com

Nao Mei said...

hahaha....cik akka nie dik....jangan nak bertanam.....tengok emak yang bertanam je...haha

adrianna syaz said...

SYa tanam dlm pasu je jaa..snang sikit nak jaga.hehe..

Tima kasoh jaa :D

adrianna syaz said...

Hehe..cik akak..bercucuk tanam ni best tau..terapi minda akak..menenangkan perasaan..hehe :D

Farhain Azmi said...

rajinnya sya.. nant yong nak tanam cabai dalam pasu juga la.. hdup kat kl lps kawen nnt msti kos lagi tggi kan

adrianna syaz said...

Kekdg je rajinnya yong.hehehe..ah ah yong..yong tanam syur2an keliling rumah..sawi,bayam,terung,cabai..nanti tak payah beli dah..jimat kos tau.. :D

ayut said...

salam singgah semula sis...sori tlambat ke sini...B2B yg suka menanam jgk ke ni?hihihi ^^

Yumida Huda said...

wah..suburnye
mmg syok klo tanam tumbuhan tu hidup subur

adrianna syaz said...

Hehe..takpe ayut..ah ah..hobi berkebun..sgt suka..tu terperasan ayut pun suka bercucuk tanam ni kan?hehe

Tima kasih sudi singgah eh ayut :D

adrianna syaz said...

Betui tu yumida..rasa best sesgt klu pokok yg kita tanam subur je..nyaman mata memandang :D

Mizz Aiza said...

akak pun panggil cabai juga..

adrianna syaz said...

Samala kita akak hehe :D

Tedi said...

wah, boleh tiru ni :)

Mimie Najib said...

kita pun suka dok taman cili dulu..dulu pnggil cabai..sekarang pnggil cili..haha..
bila dia naik, teruja nya rasa.sekarang dah xde tmpat nak tanam.sedihnyaa..

adrianna syaz said...

Bleh tedi..bleh...dipersilakan..hehe :D

hainom OKje said...

Tak sia siakan AS.... campak campak je dah keluar hasil hehe!

adrianna syaz said...

Hehe..skrg sya cik abg yg terikut pnggil cabai..memula dia buat muka pelik bila sya mntak cabai kt dia..haha

Tanam dlm pasumpun ok mimie :)

adrianna syaz said...

Hehe..tangan sejuk la katakan okje..hehe :D

Remy hazza said...

pokok cabai kalau tanam sendiri...kalau dah berbuah...byk hasilnya...hari2 boleh mkn sambal belacan campur tempoyak...calit dgn ikan bilis goreng...pergh!!!

Sya Mimie said...

mmng la boleh tanam dlm pasu..tapi dah xde tempat nak letak pasu tu..hehe

Khir Khalid said...

Pokok cabai seronok tngok dia membesar, bila dah berhasil rasa puas.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...