Tuesday, 10 September 2013

Pilih kasih...kenapa?



Assalammualaikum..selamat malam..

Aku tengah berfikir dengan banyak sekali ni...emm..memang kalau kena kat orang lain,diaorang boleh ok je kut....tu kekadang aku terpikir..aku ke yang bermasalah sebenarnya?aku duk berfikir macam mana diaorang boleh sesuka hati ambil barang2 orang lain...macam mencuri la ceritanya kan?ambil tanpa kebenaran..lepas tu boleh buat2 tak tau je...buat muka tak bersalah..memang barang yang diaorang ambil tu mungkin harga tak seberapa..tapi bagi aku barang2 tu semua ada kenangan...aku tak rasa diaorang ada hak tu ambil barang aku ikut suka je...

Niat aku untuk tumpangkan orang kat rumah aku..memang satu tindakan yang salah...niat untuk membantu org tu...balik menyusahkan diri aku.memang barang yang hilang tak sampai berarus pun harga..tapi aku terkilan sebab diaorang sanggup ambil barang orang yang berniat nak tolong diaorang..

Bayangkan..tak pelik ke kalau aku balik ke rumah aku..terperasan bilah kipas berdiri yang baru aku beli tak sampai 2 bulan hilang...pelik kan?bertambah pelik..boleh pulak meja sisi tepi katil aku pun turut hilang..masalahnya boleh pulak lampu tido dgn remote astro yang memang aku letak atas meja tu terletak elok je kat bawah lantai..cam kena susun..duit syiling aku yang tak seberapa pun,lebuh..3 bijik tepon aku pun kena kebas..aku tak kisah tepon tu..cuma aku sayangjan memori kad yang ada dalam tu...habis semua gambar2 lama yang ada dalam tu...

Aku tak tau apa punya jenis orang yang sanggup buatvcamni..susu yang sku bagi,diaorg balas kat aku tuba..elok sangat perangai...aku memang tak sangka,terkilan sangat2..




Bila aku berdepan pasai barang2 aku yang hilang ni,boleh pulak sampai adik aku sendiri nak bertumbuk dengan aku...sangat2 biadap..dan lebih malang lagi pulak..sesaoa pun tak menyokong aku..semua sebab mak aku memang lebih sayangkan adik aku..atas alasan adik aku tu..sorang2..kami lain bapak..walhal..aku tak penah anggap dia adik tiri aku pun..malam kejadian tu,tetiba aku pulak yang kena maki dengan abg2 aku,adik laki aku dengan mak aku sokong diaorang semua...

Tau tak perasaan aku masa tu?tak terkata........airmata memang rasa nak menitik je..tapi sebab sedih yang terlampau..airmata pun tak boleh nak keluar dah...kenapa perlu ada pilih kasih?aku tak cakap yang aku ni sempurna..tapi aku rasa aku ddah cukup membntu mak aku berbanding diaorang yang memaki aku malam tu..tapi mungkin disebabkan aku ni bukan anak terpilih..jadi daripada jadi mangsa,aku yang jadi penyerangnya pulak...

Mungkin salah satu punca tu..yela aku kan duk sesorang..sapa yang nak sokong aku..malam tu memang aku terasa macam dibuli teruk2..memang kena maki..kehalnya barang2 aku yang hilang..aku sangat2 terasa sebab aku tak penah sesuka ambil barang2 sesapa..hatta kalau aku jumpa duit sekalipun,memang aku pulangkan balik..




Aku ni terlalu baik..sampai diaorang sesuka je buli aku..mungkin diaorang seronok buat aku macam ni..aku terpaksa mengalah malam tu..sebab aku taknak jadi anak derhaka..aku taknak masam muka dengan mak..walaupun aku cukup terasa..biarla sedih,airmata tuk malam tu aku simpan je..




Cuma memang aku bagitau kat semua la..harap2 jangan la ada pilih kasih kat anak2..mungkin mak,bapak tak rasa.tapi anak2 dapat rasa...

Huuu..panjangnya luahan hati aku...huhu...


11 comments:

Puan Kutu said...

adik, bnyakkan sabar..banyakkan doa.smoga Allah bukak pintu hati abg2 n mak awak..mmg situasi pilih kasih ni selalu berlaku.nak describe pun ssh..yg penting adik anak yg baik,hormat mak..mungkin diam tu lebih baik,jgn jadi anak derhaka tau

adrianna syaz said...

Ye,akak puan kutu..sya sabar...dan mmg diam je...wuuu

Cik Puan Rara said...

rara paham apa yg awak rasa.paham sgt.hmm sabar ye.rara pon dh berjanji dlm diri.bila princess ada adik nanti.rara akan cuba sehabis baik.xnk jd ibuu yg pilih kasih~ sabr ye dear~

hainom OKje said...

Emmm nape boleh jadi macam tu yeh.... barang tu tak de kat rumah tu langsung ke cuma berpindah tempat je Syaz?....
Cakap slow slow dengan mereka mungkin nanti mereka akan faham...

lia said...

sabar dear... besar ganjarannya berdiam utk jaga perasaan seorg ibu... diam x bermakna kalah... InsyaAllah...

S.K.A said...

sbarlah ye..cuba tngkn hati dgn berzikir dan istighfar..hm jgn down sbb 2..cuba doa baik2..doa orang yg dizalimi ni dimakbulkn Allah..doalh semoga pintu hati mak dan a.beradik awak tu terbuka..hrap xlah plih kasih lg..igt Allah selalu..

Angah said...

tumpang simpati, banyakkan bersabar dan berdoa ye...

Kesuma Angsana said...

apapun kena byk bersabar yer... done clik2 nuffnag dah

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak. sabarlah. setiap yang berlaku ada hikmahnya. insyallah semuanya kembali pulih. sabar ye yanggg. sedih sheila baca ni >________<'

Sya Mimie said...

sabar ye.. kadang2 memang tak terduga bnda camni. ada mak ayah yang pilih kasih. saya pernah tgk. kadang tak paham juga. yang salah di sokong. memang sedih, geram. tapi apa pun yang kita boleh buat kan. selain dari sabar, baik buat tak tahu. dan barang2 berharga elok la disimpan tmpat berkunci. walaupun family sndiri..ttap kena hati2. syukur adik2 saya tak macam tu..

Deqla Manjew said...

hurmmm... sabo jelah..kdg2 deqla pun rasa mcm tu.. anak bongsu tp sebnrnya akak lagi manja dari deqla..huhuhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...