Tuesday, 10 September 2013

sotong masak telur masin



Assalammualaikum..selamat pagi..

Aku ada masak sotong masak telur masin masa kat umah adik haritu..tak sempat nak buat entry sebab sibuk sangat kesana sini..huhuhu..sesaja cerita pasal makanan pepagi yang sejuk ni..wuu..lapar..nak masak,rasa malas plak.hehe..tengok gambar je la..kut kut boleh kenyang..


Ni sesudah dimasak ni..mungkin gambar tak berapa menyelerakan..tapi sangat sedap..hehe..

Aku masak macam resipi udang,ketam masak telur masin jugak..

Bahan bahan

1 kilo - sotong (aku potong kecik2)
1 -  kiub pati ayam
Butter 
5 biji - telur masin(rebus,asing telur merah)
3 sudu besar - susu pekat



Memula masuk sotong dalam kuali..masak tanpa minyak..pastu tapis sotong tu eh..buang2 air sotong tu bagi kering..

Kemudian gaulkan sotong tu dgn kiub ayam tu..biar sekejap

Lepastu,masuk kan butter dan sotong..goreng2 jgn sampai liat eh..pastu masukkan telur masin merah kacau sampai rata.masukkan jugak susu pekat tu.macam aku memang letak banyak sikit susu tu,aku suka manis2..huhu..

Itu aje..dah siap..ni sotong masak telur masin versi takdak tepung2..hehe..


Kalau suka pedas2,buuh je cili cincang kt dalam sotong ni..mesti tambah2 sedap.nyum2..hehe






10 comments:

S.K.A said...

nmpak sedap =) tp xmasin sgt ke ni??

Kesuma Angsana said...

wah terbaik ni lain dari yang lain. tq share yer !

Yumida Huda said...

sedapnye!
blh try nih
isi tabung sini

eita said...

menu baru ni..leh lah mencuba

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

Nanti boleh try resepi nie..nmpk sedap! =D

mama_ka0ri said...

nampak cam sedap..tapi takut masin sgt..nanti en hubby tak makan plak..hihi..

anyway tq singgah blog mama kaori..:)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

nampak sedap je adik.. pandainya memasak.. :D

Sheila Salim said...

Assalamualaikum. wahhh nampak menyelerakan. terliur kitaaaaaaaaaaa :)

Sya Mimie said...

nmpk menarik je..tp kalau pelik2 gini nak masak takut family xmkan pula..sobbss..

Deqla Manjew said...

boleh la dicuba nanti nih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...