Tuesday, 1 October 2013

Anak Pokok Zinnia & Cypress Vines



Assalammualaikum..selamat petang..

Aku pegi jalan jaln depan rumah tengok anak pokok bunga yang ku semai haritu..alhamdulillah..semakin besar dah anak2 pokok zinnia.aku semai dalam lima bijik pasu..amik kau.semua rapat rapat pulak tu.dah besar sikit nanti baru aku nak jarangkan dia.



B n w zinnia



Comelkan..hehe..ada banyak anak pokok bunga ni.aku nak bagi kat jiran sikit.sebab dia pun tengah aktif berkebun tu


Sebelah kiri benih zinnia.sebelah kanan benih cypress vines



Ni pulak anak pokok bunga cypress vines.nama malayu aku tak tau.kut bunga bintang kut.pokok dia jenis menjalar dengan bunga warna merah,pink dengan putih.tapi yang aku semai ni warna merah.ni memang masa mula mula keluarkan daun dia kerepot sikit..hehe.jadi jangan cabut pulak bila dia keluar daun cenggini.


Ni bila daun dah elok berkembang.bunga cepat tumbuh dan cepat berbunga.aku suka letak bunga ni kat pagar..nanti pagar nmpak hijau hijau dan merah je..


Google image

Camni la bunganya.dulu dulu mak selalu tanam kat depan rumah.sekarang jarang nak tengok orang tanam bunga ni dah.dulu satu kampung penuh bunga ni depan pagar.hehe..




24 comments:

Lynna Ghani said...

Both bunga fav mak saya....dulu ada jgk tanam.....now saya tgh tanam Zinnia...tp seedlings dia asyik mati je...

Farah Waheda Wahid said...

sejuk tangan ni, pokok mau hidup subur... ^_^

adrianna syaz said...

@Lynna Ghani

Klu lynna nak,sya ada benih zinnia ni.tp jnis yg berlapis :D

adrianna syaz said...

@Farah waheda wahid

Hehe..kekadang je farah :D

nadia rashid said...

betul dah jarang orang tanam bunga ni untuk hiasan rumah...ni dah start musim hujan rasanya sesuai kut kan semai...takde la cepat kering nanti anak pokok...:D

~MommyAqilMedina~ said...

wah bestnyaa..kalau tangan 'sejuk' memang menjadi semua tanaman tau.. :)

Cik Puan Rara said...

oooo mcm ni,penah tgk.kecik2 bunga dye kan.hehehe

Khir Khalid said...

Wow.. sejuk mata tngok pokok2 tumbuh & berbunga..

Nastyna said...

a'ah la...bintang. Ada kawasan, best la bertanam bunga.

S. Faezah said...

unik bunga cypress tu. :)

eita said...

bunga ni memang comel.....akak pun tengah mencari jugak benih nyer tapi tak jupe2 jugak..

Teena Tna said...

Sy macam tak pernah dengar & tengok bunga ni.
Pandai juga sis menanam ye :)

Nao Mei said...

wah adik operasi tanam bunga ye...hihi...cabai dah tak tanam lagi ke...hihi

Tedi said...

Xde la Tedi kenal bunga2 ini sekalian..

adrianna syaz said...

@Nadia rashid

Ye betul..musim hujan sesuai tuk bercucuk tanam kan :)

adrianna syaz said...

@~mommyaqilmedina~

Hehe..sejuk la jgk sikit mommy..alhamdulillah

adrianna syaz said...

@Cik puan rara

Ah ah puan rara..mmg byk tanam kat tepi pagar..bunga kecik2

norhidana miswan said...

akak tak tau pun nama pokok tu zinnia dik oi... kt kg ada lah pokoknyer... jenis yg menjalar2 kan... suke akak tgk kalu dia merayap2 sampai kt dinding umah

are_lin@yu said...

first time ayu tgk..

E'in said...

rajinnye die bercucuk tanam... :)

Hafiza AizZawa said...

hari baru th.. tak pernah ngk la rasenye..

Deqla Manjew said...

tgn penuh berseni ni.. bercucuk tanam pun pandai.. serba boleh la! ;)

TukangKebun said...

Colourful taman rumah nanti .

dak-eiza said...

x sabar kite nk tgk pokok ni berbunga
misti warna warni halaman umah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...