Monday, 21 October 2013

Kek Oren Dengan Coklat Ganache



Assalammualaikum..selamat pagi..

Selamat bekerja kepada yang bekerja..yang tak keja..sila cari aktiviti untuk dibuat..klau tak nanti boring..ngee...semalam aku ada letak gambar buah buah untuk teaser...(aceh....hehe).aku memng suka makan buah buah tu semua..terutama kiwi.tapi sejak2 semakin muda ni,wah mudanya...aku kurang suka makan buah yang masam masam..aku suka yang manis manis je.hehe.sebenarnya buah yang aku potong semalam tu khas untuk deko kek ni..


Kek oren disaluti coklat ganache dan whipping cream sebagai fillingnya....

Asyik masak kek je aku ni eh..hee..aku nak menghabiskan stok buah dan bahan kek yng masih ada sebenarnya.risau kalau tak pakai nanti,expired dah rugi pulak buang.masak masak kek,dapat jugak aku makan,pastu jiran aku pun turut kenyang sekali..hehe.berkongsi rezeki la katakan..


Semasa proses pembuatan


Cuaca mendung je..jadi gambar kek ni pun agak mendung.huhu

Sesapa yang suka makan zip perisa oren tu mesti suka kek cenggini..rasa lebih kurang sama dah ni ha..he..resipi aku guna yng sama macam kek lemon..cuma aku tambah tepung sikit lagi.deko pun macam biasa..aku sesuka je letak semua buah kat atas..boleh hero aku cakap ni kek kipas..ceh..susah payah aku pikirkan cara tuk deko kek ni tahu..

Hitam la hitam si tampuk manggis,sungguh pun hitam kupandang manis..(macam kek ni..walaupun hitam.tapi manis.rasa dia memang hebat....)

P/S:penulisan aku ni ayat berpusing2 eh...hehe..takpala..janji paham sudah ^_^




28 comments:

TelingaBulat said...

wahhh sedapnye..kecur jap air liur..nasib xleleh2.. ;p

Kakzakie said...

Dia tengok ada bentuk kipas atas kek tu yg diberikan nama kek kipas:)

nohas said...

sedapnya..oren + coklat, a good combination..

lia said...

menjejes air liur he3

Cik Itah@RRP said...

sedappnya...terliur pulak hihi

E'in said...

lau ein xsuke zip, so xkan suke kek nie laa ea? heeee

lieyalatif said...

perghhh menarik betul ...kalo rajin camni mmg semua jadikan....untung jiran awak....lieya nak pindah dok sebelah umah awak laaa eheheheehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

alahai sedapnya tgk..

GA dah lancr..

nak join pun leh =)

Miss Brenito said...

ohhhoooiiiii bila la mase sempat buat nih.. yummehhhhhh

Lynna Ghani said...

rajinnyaaaaa bakingggg.....akak malas nak baking pasal bila baking makan banyak...bila makan banyak....berat pon naik banyak...hahahaha :P

Lieya Von Jay said...

terliuq sgt2 ^_^

Qhaifa Nur said...

suka hiasan buah atasnya...daya penarik juga....sedapnya

SweetLikeWhat said...

rajin!!!

Farah Waheda Wahid said...

ok tiba2 rasa teringin nak makan kek ni...he he he... jawabnya lunch hour ni kenalah turun ke secret recipe kat bawah tu dan beli kek 1 slice... he he he...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

walaupun hitam serius nampak sedap.. :D

nadia rashid said...

oh rasa mcm zip perisa oren...memang suka mkn zip..pelbagai rasa...nice deco!

MimahAjil said...

sedapnye..........tengok pun dh buat terliur tau!!huhu

Khir Khalid said...

Wah.. cantik & cute.. :)

Kesuma Angsana said...

walla sedapnyer...maaf lambat terjah semula, kebusyan & kesihatan adik x mengizinkan lately !

norhidana miswan said...

comfirm sedap nih... akak pun kalu bt kek coklat msti nk letak kulit oren n perahan oren bg rasa sedap.... bau msti harum...

Cik Puan Rara said...

aduhhhhhhhhhhhhhhhhh~ xnk lah masuk sini.asek ada gambar kek je.

Norhasniza Khalid said...

hitam itu menawan , mesti rasanya tertawan..

Ummialyaanas said...

wow....leleh air liur sy nih..
nak ckit plissss..ngeh3

Queen Teratai said...

terus lapar nk mkn kek.. hehehe

Sya Mimie said...

tergoda tengok..hehe

Hafiza AizZawa said...

tiap entry ader buah.. kek pun sedap.. nak skit..>_<

JaSSNaNi said...

WOW sedap kek kipas ni.. budak2 suka la kalau coklat2 tu.. kan

asha hana said...

memang pandai masak ea kek2 mcm nie? boleh try. hee hana suka kek2 mcm nie. selalu bt kek coklat je yang ada topeng atas tu. sebab tak berkesempatan. huwaa tp terliur la tengok kek awak nie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...