Saturday, 16 November 2013

Resipi Roti Buku



Assalammualaikum..selamat petang..


Selamat berhujung minggi kepada semua..hari ni sarapan roti yang aku buat semalam je..mentang2 dah terer sikit2 buat roti..hehe..sekali uli uli roti ni,mesti nak lagi tau..dah rupa ketagih roti pulak..hehe.ada yang tanya resipi roti yang aku gunakan.jadi aku sertakan sekali resipi rotinya eh..


Roti yang gebu gebu dan lembut aje

Aku buat roti ni ikut resipi dari ceria resipi (terima kasih ya ^_^)cuma sikit sikit je aku tak letak sebab barang barangnya takde kat rumah.aku cuma gunakan apa yg ada je.jadi untuk resipi yang penuh dan jelas boleh la ke blog ceria resipi ni

Bahan bahan

Yis segera - 1 sudu kecil
Gula - 1 sudu besar
Air - 1 cawan

Campurkan yis dan gula dalam air tu dan biarkan sampai berbuih


Tepung gandum/tepung roti - 300 gram
Bread improver - 1 sudu besar
Bread softener - 1 sudu kecil
Telur - 1 biji(ambil putih aje)
Butter - 2 sudu besar
Susu tepung - 2 sudu besar
Garam - 1 sudu kecil
Vegetable shortening - 1 sudu kecil

Cara cara

Campur tepung,bread improver,bread softener,garam dan susu tepung.gaul2 sebati.kemudian baru masukkan telur putih,butter dan jugak shortening.gaul gaul lagi.dah agak sebati tu,masukkan air yis tadi.uli uli sampai jadi doh..kalau lembik,tambahkan tepung gandum sikit.uli sampai doh tak melekat kat tangan.

Kemudian biarkan doh tu mengembang.penyek pemyek kejap..dan bolehla uli ikut bentuk kegemaran.biarkn lagi doh tu mengembang dalam 2 jam.sebelum letak dalam loyang.sapu butter kat keliling loyang dulu eh.bakar dalam oven guna suhu 180 darjah celcius selama  30 minit



Boleh diaorang sengih sengih tengok aku buat doh roti ni camni..huhu..seni tahu..seni...



Ni roti yang terhasil ya..dah macam corak kulit kura kura aku tengok.hehe..tapi sedap ok..hehe



25 comments:

dilaella Ella said...

pandainya buat.. terus lapar tengok roti gebu adriana hehe :)

Puan Ezy said...

hebat.. pndai buat roti..

Rapunzel Cikilolo said...
This comment has been removed by the author.
Rapunzel Cikilolo said...

nampak macam senang kau buat roti even aku tau susah giler...

hehe.

Vee Lea said...

Mcm nyaman. Nak jugak :D

Khir Khalid said...

Makan ni panas2 waktu petang sambil pekena teh o... pieww.. heaven.. :)

Bbwana adienia said...

salam yana..

bestnya makan roti..nampaknya sudah makin terer buat roti ya..hihi..

Che Rosliza Che Mat said...

terliurnya akak....
Bread improver
Bread softener
Vegetable shortening
susah tak nak cari....

wantie said...

Hebat!!!!. tetiba teringat nak makan roti letak kismis, badam dan buah buahan kering. wah..kalau la jemari ni sepandai kamu kan...

Nastyna said...

Asal tak letak nama roti kura-kura? Panggg sebijik muahahaha. Macam mudah jer, tapi bread improver semua tu I tak tau la nama dia apa kat sini, nak kena cari penterjemah dulu. Ini kalau tunjuk kat papa JJ mesti dia gedik nak buat roti gak ni.

Abak@Pedamba Cinta Penuh Mahabbah said...

Wahhhh!!!! sedapnya..tetiba lapar..hehe

Nurfaezah Abdullah said...

makanan utk hi-tea :D

Cik Puan said...

cik tengok macam buat donut jeerrrrr...bahan2 jer beza dan cara masak nye kan...

Kathy R'bain said...

wah..special..

wanariahamiza said...

Baca entri ni tengah-tengah malam, tiba-tiba mengidam nak makan roti pula.

Cik Aini said...

wahhhh..pandainya dah mcm roti kat kedai lah :)

nurbijen said...

teringin juga nak baut roti.... tapi sampai skrang saya tak pandai buat benda yg perlu guna yis.. langsung tak serasi dgn yis... huhuhu

Aefa Aerisya said...

msuk blog ni je mesti terliur.. hukhukkk

Vee said...

saya lbh suka campurkan yis kering , gula dan air , kacau sebati , biarkan hingga naik dan berbuih .
lepas tu barulah saya campurkan dengan tepung serta bahan2 dan uli ... saya ni suka campak2 jer ... heheheee

Amanina Mads said...

pandainya syaz buat... comel, bentuk pon mcm kulit kura2. hehe

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

yummy.. sedapnya.. boleh akak mencuba jika berkelapangan nanti..

Azhafizah Md Nor said...

good job! boleh bukak bakery pasni :)

asha hana said...

awak nie kan boleh bukak restoran kedai bakery besar2 nie. pandai masak. untung encik suami nanti. perut terisi je. haha

el said...

lau x ckp mcm kulit kura2 mmg xpasan pun mcm kulit kura2 ni siap menelek eh eh aah cam kulit kura2 hahahaha
tp siyes rajin sgt buat..k.el pun ada niat gak nak wat roti ni..tp xtaulah bila nak buatnya ekekeke

Incik Zarif said...

minat kita same. cume saya seorang pemalas. hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...