Monday, 4 November 2013

Roti Kentang Batu (Percubaan Pertama)



Assalammualaikum..selamat petang..

Aku ada beli tepung roti haritu.dekat seminggu lebih dah kut.terbiar camtu je tepung tu.sebab aku duk belek2 resipi roti apa je nak buat.jadi kelmarin aku dah dapat resipi roti kentang feveret aku.jadi dengan bersemangat aku buat la roti kentang ni ok.


Roti kentang #2

Oo..ini bukanla roti kentang percubaan pertama aku.ini yang kedua ya..lihat deko kastard tu.sesuka je penyet2 cenggitu..haha.style ok.


Roti kentang #1

Inilah roti kentang batu.huhu..percubaan pertama aku yang aku menyedihkan..haaa.aku terkeliru sebab aku ingatkan tepung roti tu dah ada yis bagai.jadi tak payah aku letak yis dah.mahai kut sekilo rm6.kan tepung kek selalu dah ada tepung penaik.aku harapkan tepung roti camtu la jugak.boleh kembung dengan segera.hehe.jadi inilah hasilnya roti kentang takde yis ya.huhu


Bahan2 yang aku guna tuk buat roti kentang.aku cuba untuk kali kedua sebab tak puas hati.oder yis segera kat en bebeh.hehe.ni pun aku letak je yis tu dalam tepung tu dan uli2 tepung roti tu dengan penuh kasih sayang.lepastu gigih aku tunggu doh tu naik.kejap kejap aku pegi tengok..gila roti kentang betul.haha


Beberapa jam selepas itu..inilah hasilnya..lembut dan gebu..tiada lagi roti kentang keras.aku sengih2 sorang tengok roti kentang aku menjadi(bangga kejap..hehe)


Deko kastard tu terhasil camtu sebab dia dah beku dalam peti ais aku.nak picit keras gila.jdi aku tk boleh nak buat dia lelawa.hee.takpala..rupa tak penting ni..janji sedap sudah kan..sekarang rasa macam nak beli bread maker tu plak..mesti ari2 boleh makan roti kan?hehe..


(Lihat favicon bekmen aku.hehe..kenapa bekmen?sebab aku suka bw pepagi buta.hehe)



31 comments:

Rai Ourkizuna said...

hahaha..comel je syaz ingat dlm tepung roti ada yis..

mama maman aka yana said...

wah... menyelerakan la... roti nih pun my fav gak tau... hihi

Asha Lya said...

wow nampak sedap macam yang jual kat kedai la :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

kalau masuk blog ni tak buat yui meleleh tak sah..waaaa

sedapnya tgk..cicah milo suam..perghh...hihi

suka suka said...

Akak suka roti kentang..tapi seumur hidup tak pernah buat roti :

Vee said...

naik tak roti tu klu gantikan kentang dgn keledek atau labu ... mcm nak try lak ...

Fazleyatul Aini said...

wahhh terbaik ! saya suka beli je. hihi. paling suka roti kentang kat patisfrance. sedap woihh lembut gila

Incik Zarif said...

haha.. hebat2.. progress yang baik.

memmetlenggeng said...

wah wah wah..boleh berniaga dah ni

Khai♥Rin : anies said...

roti kentang batu? hehehehe..tp x nmpk cm batu pon... ;-) biasa la tu...belajar drpd kesilapan

Farah Waheda Wahid said...

nak roti kentang #1 tu... he he he... yummy... rajin la adik akak yang sorang ni... *_^

Kakzakie said...

Oh... itu nama dia gigih, sekali gagal cuba lagi. Dah berhasil... kakak tengok pun teringin sama.

nohas said...

cantik roti #2 tu..percubaan pertama selalunya mcm tu..yg penting berusaha..

Queen Teratai said...

RAJIN SUNGGUH KAMU NI... HAISHH BILA LA NAK MERASA NI.. HAHAHA

Niena Reen said...

hish dah terbau-bau roti ni nih. jadi teringin daaa.. :D

Miss Brenito said...

ok.. awak bersalah kerana menyebabkan Bb lapar dalam kesejukkan di petang hari

Cik Puan Rara said...

vahhhhh hebat! buat roti pulak.eh knp tebuk lubang susu tu terbalik.hehehe

Deqla Manjew said...

roti kentang mmg besttt.. tp beli jelah slalu pun..x penah buat..haha

Kniedaz said...

sangat menarik...selalu beli je huhu

Azhafizah Md Nor said...

nice! sakit hati jugak kalau buat xjadi kan..tapi tu pembakar semangat nak cuba lagi..once dah ok mesti nak buat lagi punye! good try dear and of course fluffy enuf :)

norhidana miswan said...

HEHEHEH mule2 je batu,.... pastu gebus yek... rajin betul lah ko dik

Chenta Ummi said...

rajinnyee!!! bila laa aura rajin sy ni nak dtg nampak nyum nyum :)

Liza Licha said...

rajinnya :)

Hafiza AizZawa said...

jelosnye sbb dia pandai masak.. buat roti pulak tu.. salute ar.. ikon badman tu mmg terbaek..

Kesuma Angsana said...

salutelah mmg cukup rajin !

dilaella Ella said...

wah menjadi percubaan roti kedua tu..nampak gebu :)

Farhain Azmi said...

yong suka gila mkn roti kentang. klu p tesco, wajib bli roti nie

asha hana said...

rajin btul awak masak dan mncuba sesuatu yang baru. boleh jd chef nie? haha

Ida Syuhada said...

Macam sedap jer...macam sedap jer... kasi la full resepinya

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

alhamdulillah akhirnya menjadi juga..

Puan Kutu said...

cuba buat lagi ye sampai menjadi,syabas!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...