Sunday, 4 August 2013

Resipi : apam polkadot



Assalammualaikum..selamat malam..

Baru abes buat kuih tart nanas untuk mak dengan anak2 sedara...dan jugak apam polkadot yang jadi kegemaran depa ni...aku nak bagi resipi apam polkadot yang selalu aku buat..kengkawan boleh la cuba2 buat nanti eh...



Ni apam yang baru dibuat petang tadi..sangat berwarna warni...bukak je posa..terus licin..


Bahan A

Telur - 4 biji
Esen vanilla - 1 sudu kecik
Ovalette - 1 sudu kecik
Gula castor - 1 cawan

Mixerkan semua bahan2 ni sampai kembang..manis tu ikut kegemaran eh..kalau nak letak inti banyak,letak la gula kurang sikit..

Bahan B

Tepung gandum -2 cawan
Susu tepung everyday - 1 cawan (2 sudu besar campur air suam)


Bila bahan2 A dah kembang..campurkan bahan B ni...mixer sampai kembang..

Lepas dah siap tu.bolehla masuk kan warna yng disukai..pastu masuk 
dalam piping beg..

Letak setengah dalam cawan kertas tu,dan letakkan inti..pastu penuhkan cawan kertas tu sampai penuh..dan buat dot dot..

Kukus dalam periuk kukus dalam 10 minit..api perlahan kan sikit..

Cuba2 eh..sori gambar tak sempat tangkap..sebab ramai sangat pembantu tadi..huhu...



Ni kuih tart strawberi..aku buat tart nanas tadi..lebihan tepung tu,letak ja jem strawberi..comey2 pulak..hehe..



11 comments:

Puan Kutu said...

suka tgok org buat apa polkadot ni..tp diri tak brapa tekun nak kelebet bend kecikcmni..buat apam dlm loyang tu je dasar malas.haha

Norhasniza Khalid said...

feberet anak-anak mama ni si polkadot.

Nelly said...

Klu nelly cuba nelly share gmbr k.. thankx for the resipi syaz..

Adhie Sunan Saifuddin said...

first time makan ni beli di bazaar ramadan memang sedap...

Deqla Manjew said...

wahh tart strawbery tu mengujakan la! kompem sedap nih.. terliur sudah...hoho..

norhidana miswan said...

org kalu teror memasak sumenyer nampak cantik n sedap je...

selamat hari raya dik

Hatimi Tahirruddin said...

wah mmg menarik apam tu bewarna warni....

Masha Meisters said...

wahhh...Masha pernah try wat apam polkadot ni...tapiiiiii...jadfi hampeh! hehehehe

wantie said...

adoi... comey nau si polkadot tu. kena rajin kelebek benda alah tu.

Sya Mimie said...

Ya Allah..rajinnya dia.. untung bakal suami awk ni kan..pndai buat kuih, kek.. boleh buat rezeki ni.. :)
comel betul apam tu..

Muhammad Khairuddin Lim said...

sedap....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...