Sunday 29 September 2013

Resipi kuih tako penuh kasih sayang



Assalammualaikum..selamat petang..

Aktiviti hari ahad..kemas rumah,memasak..huhu..masak pun ber jam jam..sebab aku duk pikir pikir nak masak apa..tadi masak sup bayam,ikan sumbat..tapi aku pakai ikan kembung je..ikan cencaru abes..hoho..apa rasa pun aku tak peduli. aku bedal je,janji kenyang..

Habes masak,makan tadi aku dengan rajinnya buat kuih tako..sebab masa aku berniaga bazar ramadhan hari tu,nak makan kuih tako sendiri buat pun tak sempat..sibuk sangat la katakan..hehehe..



B n w..kuih tako..


Hasilnya..kuih tako aku..takde letak sengkuang cina,pear apa ke..stok abes da..dan juga..,deko yang fail..haha..

Ni resipi kuih tako yang aku buat..boleh dapat dalam 40 biji

Bahan2 lapisan bawah

 tepung hoen kwee hijau- 50 gram
Air - 3 cawan
Perasa pandan - 1 sudu kecil
Gula - 1 cawan

Bahan2 lapisan atas

Tepung hoen kwee putih - 50 gram
Santan - 3 cawan
Air- 1 cawan
Garam - secukup rasa

Cara-cara buat

Masukkan semua bahan lapisan bawah.masak guna api sederhana.kacau kacau sampai dia meletup letup.jangan tak kacau..nanti dia berketul.sebelum tu letak dulu sengkuang yang dipotong dadu dlam bekas kuih tu..kemudian baru letak lapisan hijau ni..letak setengah dari bekas tu.biarkan dia keras

Lepas tu masukkan semua lapisan bawah pulak.guna api sederhana dan kacau2 sampai meletup2 kecil jugak.kemudian bolehla diletakkan atas lapisan hijau tu..letak dalam peti ais..makan sejuk sejuk lagi best.


Daun pandan yang dibeli dengan harga rm1.60 dapat 5 rumpun pandan..pasni aku pulak nak bela pokok pandan bebanyak..hehe.bleh membuat keuntungan ni..hehe



Daun pandan basuh bersih bersih,pastu pakai pembaris gunting 2 inci,1.5 inci.setengah orang buat 2 inci,2 inci.tapi kalau daun tu kecik,baik buat macam aku buat.baru bekas kuih ni tak berlubang.


Sebelum dan selepas..ngee..

Aku bagi kat jiran jiran aku sorang sikit.banyak aku buat kut.tak terabes.senyum senyum jiran aku seronok dapat kuih..sedap tu tau..sebab aku memasak dengan penuh kasih sayang...hehe...





20 comments:

Unknown said...

Ada lebih lagi tak...bagi juga kat jiran blog nie...maklumlah berminta-minta nie memang kerja cik akak..hahaha

Adriannasyaz said...

@Nao Mei

cik akk..banyak lebih ni..kalau cik akk dekat2 sini je..dah lama saya antaq satu pinggan tuk cik akk ni..hehe :)

Mime MF said...

kuih tako ni kuih pelita la kan? ke tak sama..

Mime MF said...

kuih tako ni kuih pelita la kan? ke tak sama..

Adriannasyaz said...

@Mime MF

tak sama mime..kuih tako ada sengkuang..pakai punn tepung hoen kwee..tpung plita pkai tpung beras..sllu org ltk dlm daun pisang je. :)

lia said...

makan reti... buat mmg x tau langsung he3

Unknown said...

mmg sedap kuih pelita ni....

Adriannasyaz said...

@lia

Ok tu..pandai mkn..hehe

Adriannasyaz said...

@izan mama mia

Betul2..:)

Rasp said...

wahhhh respek lah kat u sis...
rajin tul buatnya...
i memang ngaku PEMALAS...
rajin beli jer hehehehehehe...
apsal lah kita tak berjiran lalalalalalala..

Adriannasyaz said...

@Rasp

Hehe..kira rajin la jgk tu..hehe...mai2 berjiran dgn sya..tiap2 ari dpt mkn kuih,kek ni..hehe

Syamimi Saad said...

Ya Allah.. pandai nya awk buat kuih tu.. kemas je.. :)
memang pndai pndai masak.. ^_^

Adriannasyaz said...

@Sya Mimie

He..boleh la sikit2 mimie..sbb sya suka makan..sbb tu sya masak.hehe :D

Khir Khalid said...

Salah satu feveret tu.. tp selalu beli je, especially klu bulan puasa.. mmg x miss utk beli utk berbuka. Nice sharing :)

Adriannasyaz said...

@Khir Khalid

Feveret sya jgk..bln posa mmg cri kuih ni je..welkam khir :D

norhasnizakhalid said...

dah la comel, sedap pulak tu... nasib mama tak mengandung.. hihi, kalau gidam nak tu.. kena buat ler,.

Unknown said...

kuih pelita kan? atau x sama ? hihi..
psstt... gmbr header tu kamu ke dear..?? ;)

Adriannasyaz said...

@Noehasniza khalid

Hehe..sgt sedap kan mama..mkn sejuk2..lg bertmbah sedap..

Adriannasyaz said...

@Deqla Manjew

Kuih tako x sama kuih pelita deqla..dia pkai tepung lain2..hee..ye..gambar header tu gmbar sya deqla..tp sekerat je..pemalu..hehe

Adriannasyaz said...

@Deqla Manjew

Kuih tako x sama kuih pelita deqla..dia pkai tepung lain2..hee..ye..gambar header tu gmbar sya deqla..tp sekerat je..pemalu..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...